Zdrowie kierowcy — o tym powinien pamiętać każdy kierowca pojazdu ciężarowego – ASMO-Solutions – agencja praca Niemcy – praca kierowcy CE i fachowcy
Praca w Niemczech dla Fachowców!
        |     LOGOWANIE     |     REJESTRACJA

TRANSPORT I LOGISTYKA

Zdrowie kierowcy — o tym powinien pamiętać każdy kierowca pojazdu ciężarowego

21.06.2019

Stan zdrowia kierowców zawodowych to często poruszany temat. Nie jest odkryciem stwierdzenie, że dbanie o zdrowie w tym zawodzie jest trudne i wymaga nie lada determinacji. Mimo wszystko warto się przełamać, czasami nawet trzeba się zmusić i zmienić nawyki żywieniowe, zadbać o odrobinę ruchu na świeżym powietrzu. To ważne, bo kierowcy są grupą narażoną na wiele szybko postępujących schorzeń i dolegliwości.

Lista chorób, na które narażeni są kierowcy się nie zmniejsza, a wręcz pojawiają się nowe ostrzeżenia. Do najczęściej występujących dolegliwości zalicza się:

  • otyłość,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • choroby serca, 
  • cukrzycę,
  • zawał,
  • udar mózgu,
  • liczne schorzenia kręgosłupa i odcinka szyjnego,
  • schorzenia układu kostno – szkieletowego,
  • zaburzenia snu,
  • nerwicę i depresję.

Siedzący tryb życia dotyka wprawdzie większej grupy osób zatrudnionych, ale kierowcy mają dodatkowe utrudnienia i niedogodności w dbaniu o swoje zdrowie. Brak stałego dostępu do dobrze wyposażonej kuchni często prowadzi do szybkiego sięgania po posiłki typu fast food,  posiłki mają być szybkie i sycące na długo. W związku z tym kierowcy spożywają 3, a nie zalecane 5 posiłków dziennie, rzadko też sięgają po owoce i warzywa. Długie trasy zachęcają do spożywania produktów wysoko węglowodanowych, w tym słodkich napojów gazowanych i napojów energetycznych. Kolejnym trudnym tematem są używki, szczególnie palenie papierosów. Natomiast znużenie i zmęczenie w dniu codziennym zniechęca do aktywności fizycznej i ćwiczeń. W ten sposób kierowca powoli wprowadza się w różnorakie choroby i z biegiem lat dostrzega coraz więcej dolegliwości. Ale czy jest sposób, aby odwrócić ten nurt?

 

Czy zdrowy styl życia jest możliwy, jeśli wykonujemy zawód kierowcy?

Bądź wobec siebie uczciwy. Jeśli Ty sam nie zadbasz o swoje zdrowie i kondycję nikt tego za Ciebie nie zrobi! Wydaje się, że ta brutalna prawda jest trudna do zaakceptowania przez wielu z nas, niezależnie od wykonywanego zawodu. Być może wystarczy na początek zmienić kilka nawyków, aby systematycznie polepszać swój stan zdrowia.

Zdrowie kierowcy

Oto kilka prostych zasad i garść porad na początek:

[dt_list style=”1″ bullet_position=”middle” dividers=”true”][dt_list_item image=””]

Nie zapominaj o śniadaniu! Musimy podkręcać swój metabolizm, dlatego zjedz śniadanie do 30 minut po przebudzeniu. Najlepiej zacznij dzień od pożywnej owsianki, do płatków dodaj garść ulubionych bakalii, zjedz garść sezonowych owoców.

[/dt_list_item][dt_list_item image=””]

Idealne będzie 10 minut porannej gimnastyki. Poprzeciągaj się mocno po wstaniu, wyciągnij ręce w górę i na boki, rozruszaj szyję, zrób kilka skłonów, przysiadów, ze 2 kółka truchtem wokół pojazdu (przy okazji sprawdzisz czy wszystko gra 🙂 Ta poranna gimnastyka wejdzie Ci w nawyk i z każdym dniem będzie łatwiej. Ćwiczenia na początek dnia rozbudzają i zbawiennie wpływają na przemianę materii.

[/dt_list_item][dt_list_item image=””]

Jedz 5 posiłków dziennie. Przygotuj sobie kanapkę lub przekąski (najlepiej garść warzyw i/lub owoców). Chodzi o to, aby Twój metabolizm nabrał rozpędu. Robiąc długie przerwy między posiłkami „zamrażasz metabolizm”, przez co szybciej tyjesz i masz mniej energii.

[/dt_list_item][/dt_list]

[dt_list style=”1″ bullet_position=”middle” dividers=”true”][dt_list_item image=””]

Pij wodę. Zamień słodkie napoje na wodę, może być gazowana, możesz zakupić butelkę termiczną i dodać do zimnej wody wyciśnięty sok z cytryny. Pamiętaj ludzki organizm składa się głównie z wody, pijąc regularnie, małymi porcjami nawadniasz organizm i korzysta Twoje samopoczucie, zdrowie i wygląd. Będziesz mniej ospały, unikniesz bólu głowy, będziesz mieć więcej energii, a w bonusie nawodnisz skórę, co oznacza mniej zmarszczek 🙂

[/dt_list_item][dt_list_item image=””]

Po pracy wykonaj powtórkę porannej gimnastyki i jeśli zaczniesz chcieć więcej ruchu działaj! Kup hantle, wykorzystaj do ćwiczeń pojazd, zacznij od deski, pompek i podciągania, spaceruj, a nawet zabieraj w trasę w rower tak jak Michał, którego historię przeczytacie na portalu 40ton.net.

[/dt_list_item][dt_list_item image=””]

No i ostatnie, rzuć palenie, a po alkohol sięgaj sporadycznie. Rzucanie palenia jest trudne, ale możliwe. Wygraj tą walkę zacznij od powiedzenia sobie jasno: „Nie palę papierosów. Nie jestem palaczem”. Nie mów „rzucam” postaw sprawę na ostrzu noża: „Nie palę i już. Koniec kropka”. Bardzo pomocne mogą być aplikacje mobilne (znajdziesz je pod hasłem rzucanie palenia w swoim sklepie z aplikacjami). Zainstaluj jedną, a może kilka i sprawdzaj na bieżąco ile zyskujesz! Aplikacje mierzą Twoje oszczędności, odzyskane dni życia, ale także to jak zmienia się Twój stan zdrowia z każdym dniem bez papierosa. Pamiętaj już po 3 dniach bez papierosa będzie Ci łatwiej!

Nie ma czegoś takiego jak rzucanie – jest niepalenie!

[/dt_list_item][/dt_list]

[dt_list style=”1″ bullet_position=”middle” dividers=”true”]

 

Wspieraj, nie hejtuj

Przeglądając fora internetowe i portale zdarzyło nam się natknąć na opinie mówiące o strachu przed krytyką. Kierowcy piszą o tym, że po prostu wstydzą się swojej sylwetki przez co boją się ćwiczeń.

Ale wśród kierowców pojazdów ciężarowych pojawił się też nowy trend. W Social Mediach coraz częściej spotykamy profile kierowców, którzy motywują i inspirują kolegów po fachu do aktywności i dbania o siebie.

 

„STRUKTURA TRENINGU Trening składa się z trzech części. 1. Rozgrzewki 2. Wybranych ćwiczeń. 3. Ochłonięcia. W pierwszej części pobudzasz układ sercowo – naczyniowy i doprowadzasz organizm do właściwej temperatury treningowej. Rotacje i ćwiczenia mobilizujące przygotowywują mięśnie, ścięgna, wiązadła i stawy do czekających je obciążeń. Część główna składa się z ćwiczeń zgodnie z wytycznym przez ciebie celem. Trzecia część służy regeneracji. Po treningu “wygaś silnik”, uspokuj się i rozciągnij mięśnie. Po tak skonstruowanym treningu nie odkładają się produkty przemiany matetii i nie występują napięcia. Pamiętaj tylko regularnie ćwiczenia prowadzą do wytyczonego celu. Lustereczko.”  – Pisze na swoim profilu Facebook Marcin Woźniak European Dirver & Sport.

 

Wierzymy w to, że z uwagi na coraz szerszą edukację i wskazywanie problemów zdrowotnych kierowców obawa przed krytyką ustąpi chęci zmiany, a kierowcy zamiast „wyśmiewać” będą się wzajemnie wspierać. Brzmi banalnie? A nawet jeśli, to ważny jest efekt. Ważne jest to abyś zaczął zmianę już dziś! Trzymamy za Ciebie kciuki!