Wyprzedzanie na autostradzie w Niemczech – co jest dozwolone?
Sytuacja, w której jeden ciężarówka wyprzedza inną na autostradzie jest powszechna i dobrze znana kierowcom samochodów ciężarowych. Jednak czy zawsze jest to dozwolone? Kiedy należy przerwać manewr wyprzedzania? Jakie zasady obowiązują w kwestii wyprzedzania na autostradach?
Zasady wyprzedzania na autostradach w Niemczech:
Ogólna zasada:
W Niemczech, na wielopasmowych autostradach, wyprzedzanie na prawej stronie i w środku jest zazwyczaj dozwolone, o ile nie obowiązuje zakaz wyprzedzania na danym odcinku. Jednak trzeba uważać na wyjątki.
Wyjątki od ogólnej zasady:
Zakaz wyprzedzania:
Oznaczenia 276 (dla wszystkich pojazdów) oraz 277 (dla pojazdów powyżej 3,5 tony, z wyłączeniem samochodów osobowych) na znakach drogowych, zarówno elektronicznych, jak i tradycyjnych, oznaczają nie tylko zakaz rozpoczęcia manewru wyprzedzania, ale również jego kontynuacji. Jeśli już rozpoczęliście wyprzedzanie, to musi być ono przerwane przed znakiem zakazu. Jeśli wasz pojazd znajduje się na przód i nie utrzymujecie odpowiedniego odstępu od wyprzedzanego, również musicie przerwać manewr wyprzedzania, ewentualnie zwolnić i ustąpić miejsca.
Prędkość wyprzedzającego:
Prędkość wyprzedzającego pojazdu musi znacząco przewyższać prędkość wyprzedzanego, aby uniknąć utrudniania ruchu innym uczestnikom. Chociaż to zawsze kwestia indywidualna, co oznacza “znacznie wyższą” prędkość, istnieją precedensy sądowe, które mają znaczenie dla kierowców ciężarówek. Na przykład ciężarówka, która porusza się z prędkością 20 km/h, nie powinna wyprzedzać innej ciężarówki poruszającej się z prędkością 10 km/h. Według Oberlandesgericht Hamm, manewr wyprzedzania ciężarówki powinien być zakończony w ciągu maksymalnie 45 sekund, co przy prędkości około 80 km/h oznacza różnicę w prędkościach wynoszącą 10 km/h.
Niezrozumiała sytuacja na drodze:
Sytuacja na drodze, która jest niejasna lub niebezpieczna, zakazuje wyprzedzania (§ 5 ust. 3 pkt 1 StVO). To może się zdarzyć podczas wyprzedzania kolumny pojazdów, kiedy trzeba stale spodziewać się, że inne pojazdy z tej kolumny mogą nagle zjechać na lewy pas ruchu. W jasno określonych przepisach prawa nie ma definicji, co jest “niejasną sytuacją na drodze”, dlatego sądy rozstrzygają o tym indywidualnie w każdym przypadku. Ogólna zasada jest taka: nie wyprzedzajcie, jeśli nie jesteście w stanie przewidzieć, jak się rozwija sytuacja na drodze lub jeśli nie jesteście pewni, że wyprzedzanie będzie bezpieczne.
Ograniczona widoczność:
Jeśli warunki pogodowe są złe, to § 7 ust. 3a StVO zabrania wyprzedzania. Kierowca pojazdu o masie powyżej 7,5 ton może wyprzedzać tylko wtedy, gdy widoczność wynosi co najmniej 50 metrów podczas mgły, opadów śniegu lub deszczu. Za nieprzestrzeganie tego przepisu grozi kara w wysokości 120 euro oraz punkt karny.
Wyprzedzanie na niemieckich autostradach jest dozwolone pod pewnymi warunkami, ale istnieją rygorystyczne przepisy, które muszą być przestrzegane. Kierowcy ciężarówek powinni zawsze świadomie przestrzegać zasad bezpiecznego wyprzedzania, aby zapewnić płynność ruchu i bezpieczeństwo na drogach. Przestrzeganie tych przepisów jest nie tylko kwestią bezpieczeństwa, ale także regulowanymi przepisami prawa drogowego.