Przemysł motoryzacyjny w Niemczech: Zarządzanie łańcuchem dostaw
Przedsiębiorstwa w branży motoryzacyjnej coraz pewniej radzą sobie z przyszłymi zakłóceniami w łańcuchu dostaw. Ostatnio producenci samochodów byli zmuszeni do przemyślenia, restrukturyzacji i refinansowania zarządzania łańcuchem dostaw, jak wynika z najnowszego raportu Capgemini Research Institute pt. “The Automotive Supply Chain: Pursuing long-term Resilience”. Raport ten został opublikowany podczas targów IAA Mobility w Monachium i opiera się na badaniach przeprowadzonych wśród ponad 1000 kierowników z czołowych firm motoryzacyjnych z dziesięciu krajów.
Wyzwania w zarządzaniu łańcuchem dostaw:
Przemiany w łańcuchu dostaw:
Pomimo tymczasowego rozwiązania problemów, łańcuchy dostaw wciąż ewoluują ze względu na swoją złożoność i zmieniające się czynniki. Do tych czynników zaliczają się przyspieszenie produkcji pojazdów elektrycznych (EV), nowe regulacje oraz wprowadzenie bardziej zaawansowanych funkcji opartych na oprogramowaniu, takich jak ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), co zwiększa zapotrzebowanie na półprzewodniki.
Powrót z offshore:
Obserwujemy globalną zmianę, gdyż zaopatrzenie z lokalnych źródeł zmniejszyło się o 22% w ciągu ostatnich dwóch lat. Europa prowadzi ten trend i od 2021 roku zmniejszyła dostawy z offshore o 25%, a Niemcy odnotowały największy spadek o 27%. Azja-Pacyfik i Stany Zjednoczone zajmują kolejne miejsca, obniżając dostawy z offshore o 20% i 18% odpowiednio.
Przeszkody w dziedzinie zrównoważonego łańcucha dostaw w branży motoryzacyjnej:
Wiele kolejnych kryzysów w łańcuchu dostaw opóźniło działania producentów samochodów i odwróciło uwagę oraz inwestycje od inicjatyw zrównoważonych. W rezultacie zrównoważalność nie jest obecnie uważana za priorytetową przez wielu. Tylko 37% firm uczestniczących w badaniu przyznało, że kwestie związane z zarządzaniem śladem węglowym i ryzykiem środowiskowym wpływają na decyzje w zakresie łańcucha dostaw. Spadek inwestycji w branży motoryzacyjnej odzwierciedla ten trend: podczas gdy ogólne inwestycje producentów samochodów w zrównoważalność łańcucha dostaw utrzymują się na poziomie z poprzedniego roku, roczne inwestycje dostawców spadły o 17%.
Nadchodząca transformacja łańcucha dostaw w dziedzinie półprzewodników i pojazdów elektrycznych:
Wzrost popytu na funkcje i usługi oparte na oprogramowaniu sprawił, że udział półprzewodników i sensorów w wartości samochodu wzrósł o 51% w ciągu ostatnich dwóch lat. Spodziewa się, że ten udział wzrośnie o kolejne 46% między 2023 a 2025 rokiem. Jednak tylko połowa producentów samochodów uważa, że obecne dostawy komponentów półprzewodnikowych są pewne. Aż 70% z nich wskazało, że większość dostaw pochodzi obecnie z Chin, Tajwanu, Japonii i Korei. Dla zwiększenia bezpieczeństwa dostaw producenci samochodów inwestują w alternatywne źródła zaopatrzenia i oddzielają się od dostawców Tier-1 i Tier-2. Ponadto producenci samochodów zapewniły sobie dostęp do surowców potrzebnych do produkcji baterii EV tylko na trzy lata.
Przemysł motoryzacyjny w Niemczech staje przed nowymi wyzwaniami i perspektywami w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Branża ta musi dostosować się do zmieniających się realiów, biorąc pod uwagę rosnące znaczenie elektryfikacji pojazdów oraz innowacyjnych rozwiązań opartych na oprogramowaniu. Współpraca między firmami, zrównoważoność i nowoczesne technologie są kluczowymi czynnikami w budowaniu bardziej odpornego i przyszłościowego łańcucha dostaw w sektorze motoryzacyjnym.
Artykuł ten jest podsumowaniem głównych wyników raportu Capgemini Research Institute i ma na celu przedstawienie kluczowych zagadnień związanych z łańcuchem dostaw w branży motoryzacyjnej w Niemczech. Dla uzyskania pełniejszej informacji zalecamy skonsultowanie oficjalnego raportu oraz śledzenie najnowszych wiadomości branżowych z tego sektora.