MOCOWANIE ŁADUNKÓW – CO MUSI WIEDZIEĆ KAŻDY KIEROWCA? – ASMO-Solutions – agencja praca Niemcy – praca kierowcy CE i fachowcy
Praca w Niemczech dla Fachowców!
        |     LOGOWANIE     |     REJESTRACJA

TRANSPORT I LOGISTYKA

MOCOWANIE ŁADUNKÓW – CO MUSI WIEDZIEĆ KAŻDY KIEROWCA?

07.07.2021

To kierowca odpowiada za stan przewożonego towaru. Dlatego warto dobrze zapoznać się z zasadami bezpiecznego mocowania ładunku

 

SYSTEMY MOCOWANIA ŁADUNKU PRZEZ KIEROWCĘ

Metod mocowania ładunku w transporcie jest wiele.

Najbardziej uniwersalna i popularna metoda, używana przez kierowców od lat, to pasy transportowe. Zdarzają się jednak sytuacje i ładunki, przy których pasy transportowe nie zdają egzaminu.

 

Jakiego mocowania w takiej sytuacji powinien kierowca użyć?

Przedstawimy najważniejsze metody zabezpieczania ładunku w transporcie.

 

PASY TRANSPORTOWE 

To najpopularniejsza metoda mocowania ładunków w transporcie. Pasy występują w różnych długościach, wytrzymałościach i konfiguracjach. Używając pasów transportowych, możesz łatwo i

szybko zabezpieczyć ładunek wykorzystując elementy nadwozia i punkty mocowania naczepy.

 

NAROŻNIKI

To dodatkowy element warty użycia przy mocowaniu pasami transportowymi.

Narożniki mają za zadanie chronić pas przed przetarciem, czy zahaczeniem o ostrą krawędź i jednocześnie chronić towar przed wgnieceniem i zarysowaniem.

 

MATY TRANSPORTOWE- ANTYPOŚLIZGOWE

To bardzo proste i skuteczne rozwiązanie, które dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo przewożonego ładunku.

To proste, ładunek ustawiony na macie nie przemieszcza się tak łatwo, dzięki temu możesz użyć mniej pasów transportowych, co ułatwi Twoją pracę.

 

 

BELKI NABURTOWE- NA PRZYCZEPKĘ LUB NACZEPĘ TYPU FIRANKA

Są dedykowane do przyczep i naczep typu firana. Łaty rozporowe lub klamry zakłada się na poziome belki naczepy lub ścianki.

To rozwiązanie wykorzystuje się przy przewozie ładunków o dużych gabarytach.

Nie sprawdzą się w przypadku małych ładunków.

 

DRĄŻKI TRANSPORTOWE- ROZPOROWE

System drążków rozporowych stosowany jest w naczepach, w których nie występują elementy mocowań, czyli np.: w chłodniach, naczepy furgonowe.

Drążkami rozporowymi można mocować towar w poziomie i w pionie. Skutecznie blokują ładunki o dużych gabarytach.

Występują 2 rodzaje drążków rozporowych: ze stopką i bez.

 

SIATKI TRANSPORTOWE

Siatki transportowe doskonale sprawdzą się do zabezpieczania ładunków drobnych oraz tych o nieregularnych kształtach.

Do siatki przytwierdzone są klamry oraz spinacze, dzięki którym można naciągnąć ją na całej powierzchni naczepy.

Mogą służyć do:

  • zabezpieczania towarów pionowych,
  • zabezpieczania towarów poziomych,
  • owijania ładunków na palecie,
  • zabezpieczenia towarów o różnych kształtach.

 

 

WORKI SZTATUERSKIE – POWIETRZNE

Przewożąc niezwykle wrażliwe materiały, warto wykorzystać dodatkowe zabezpieczenie w postaci worków sztauerskich.

Wykonane z wytrzymałych materiałów (folii i kartonu) worki napełnia się powietrzem za pomocą pistoletu i układa w wolnych przestrzeniach między ładunkami.

Worki można używać wielokrotnie.

 

ŁAŃCUCHY – ODCIĄGI ŁAŃCUCHOWE

Odciągi łańcuchowe wykorzystuje się w przypadku dużych gabarytów i dużej masy ładunku. Najlepiej sprawdzą się przy transporcie maszyn budowlanych, rolniczych lub elementów konstrukcyjnych.

Jest to najmocniejszy system zabezpieczeń, udźwig odciągów łańcuchowych to nawet 16 ton dla jednego łańcucha. Tak jak w przypadku pasów transportowych występują w różnych konfiguracjach,

maksymalnych uciągach, z różnymi systemami naciągu.

 

 

TECHNIKI MOCOWANIA ŁADUNKU PRZEZ KIEROWCÓW

 

Istnieje kilka grup technik mocowania ładunku. Jakie to techniki?

  • ryglowanie,
  • mocowanie blokowe,
  • mocowanie przy pomocy odciągów prostych,
  • mocowanie szpringowe,
  • mocowanie przy pomocy odciągów przepasujących ładunek od góry,
  • mocowanie przy pomocy odciągów pętlowych.

Są to jedynie nazwy grup – samych wariantów jest znacznie więcej.

W wielu przypadkach doświadczeni kierowcy zalecają aby łączyć kilku sposobów.