Kierowca CE — jak poprawić satysfakcję z pracy? – ASMO-Solutions – agencja praca Niemcy – praca kierowcy CE i fachowcy
Praca w Niemczech dla Fachowców!
        |     LOGOWANIE     |     REJESTRACJA

TRANSPORT I LOGISTYKA

Kierowca CE — jak poprawić satysfakcję z pracy?

09.07.2018

Od jakiegoś czasu coraz częściej słyszymy o niedoborze kierowców pojazdów ciężarowych. Zapotrzebowanie rośnie, stawki rosną, a jednak problem się powiększa. Co można zrobić, aby odwrócić ten trend? Przeanalizujmy odpowiedzi i sugestie ankietowanych kierowców.

Na przełomie 2017/2018 roku przeprowadziliśmy ankietę w której poprosiliśmy kierowców o odpowiedzi na szereg pytań związanych z zawodem. Chcieliśmy w ten sposób odnieść się do trudnej sytuacji na rynku pracy i sprawdzić co branża może zrobić, aby doświadczenie kierowcy nie odchodzili z zawodu, a młodzi ludzie postrzegali zawód jako atrakcyjny.

Pytanie: CZY JEST COŚ, CO MOŻNA ZMIENIĆ W ZAWODZIE KIEROWCY I CO WPŁYNĘŁOBY NA ZWIĘKSZENIE TWOJEJ SATYSFAKCJI Z PRACY? 

  1. Na pierwszym miejscu „do zmiany” kierowcy wskazali czas pracy oraz rozliczanie czasu pracy.
  2. Ankietowani kierowcy odnieśli się do zarobków już na drugim miejscu.
  3. Kolejnym czynnikiem, który ma wpływać na zwiększenie satysfakcji zawodowej kierowców, a tym samym zachęcać młodych ludzi do zdobycia kwalifikacji, jest zwiększenie szacunku do zawodu. 
  4. Na samopoczucie kierowców negatywnie wpływa także zła infrastruktura drogowa i parkingowa, zły stan floty oraz brak poczucia bezpieczeństwa na postoju.

Według kierowców:

[dt_quote type=”blockquote” font_size=”big” animation=”none” background=”plain”]

WADY: Nieoptymalny czas pracy, rozłąka z rodziną, stres i choroby zawodowe — to wady zawodu. Czy jest sposób, aby zminimalizować negatywne aspekty pracy jako kierowca i zaniechać stopniowemu wycofywaniu się doświadczonych kierowców z zawodu?

[/dt_quote]

[dt_quote type=”blockquote” font_size=”big” animation=”none” background=”plain”]

ZALETY: Aby poszukać rozwiązania, warto zrównoważyć wady z zaletami, które dostrzegają w swojej pracy kierowcy. Wśród nich na pierwszych miejscach pojawia się samodzielność stanowiska pracy, pasja i zamiłowanie do zawodu, możliwość przemieszczania się, poznawania nowych kultur oraz brak monotonii. To aspekty, które w ciekawy sposób może wykorzystać branża zwiększając atrakcyjność zawodu.

[/dt_quote]

CZAS PRACY

Kierowcy głównie przepracowują w jednej firmie od 1 do 2 lat, co w znaczący sposób podnosi łączne koszty zatrudnienia. Świadomi istnienia „rynku pracownika” zmieniają pracodawców jeśli relacje z dysponentem nie układają się po ich myśli lub gdy inna firma proponuje lepsze warunki płacowe. To wszystko skłania przedsiębiorców do współpracy z agencjami pracy i przekazywania im coraz większych obowiązków, które do tej pory skupione były w wewnętrznych działach HR. Kierowcy chcąc coraz więcej czasu spędzać z rodziną poszukują systemów pracy 3/1 lub 2/1 natomiast firmy chcąc zaadaptować się do sezonowości zleceń kilkukrotnie w ciągu roku zwiększają lub zmniejszają liczbę pracowników. Jak pokazały badania największą część aktywnych zawodowo stanowią kierowcy z przedziału wiekowego 40+, czyli Ci którzy już od kilkunastu lat pracują w tym zawodzie. Stała rozłąka z rodziną oraz nierzadko brak szacunku społecznego do tego jakże ciężkiego zawodu z całą pewnością nie stanowią zachęty dla młodego człowieka wybierającego ścieżkę kariery. 

[dt_quote type=”blockquote” font_size=”big” animation=”none” background=”plain”]

Pracownicy oraz pracodawcy muszą dostosować się do nowej sytuacji wymuszającej na nich coraz to większą elastyczność.

[/dt_quote]

POSZANOWANIE ZAWODU

Wśród odpowiedzi, na forach często pojawia się temat braku poszanowania do zawodu. Kierowcom zależy na tym, aby społeczeństwo więcej wiedziało o ich codziennych zmaganiach. Chcą czuć się odpowiednio docenieni, chcą zerwać z mitem „zawalidrogi”. Zmieniając podejście do zawodu, traktując pracę jako przygodę można zyskać nowy, świeży pogląd na zawód i zachęcić w ten sposób młodych ludzi do zdobywania kwalifikacji i podjęcia pracy w zawodzie. Pokażmy jak ważny jest to zawód, poczucie docenienia daje ogromną motywację do jeszcze lepszej pacy!

 

[dt_quote type=”blockquote” font_size=”big” animation=”none” background=”plain”]

— Jak trafić do młodych?

Jest naprawdę duża grupa kierowców z ogromną pasją i zamiłowaniem do swojej pracy. Wykorzystajmy to! Pokażmy plusy, zrównoważmy je z wadami, o których tak chętnie mówią w mediach. W sieci znajdziemy kilka ciekawych profili społecznościowych, których twórcy dzielą się swoją pracą=pasją. Wśród polskiej publiczności YouTubowej warto zwrócić szczególną uwagę na kobiety za kółkiem, które podbijają świat swoją pasją do prowadzenia wielkiej maszyny i opowieściami o codziennych wyzwaniach pracy jako kierowca. Dziewczyny, Iwona Blecharczyk i Karolina Charyło udowadniają, że bycie kierowcą niesie ze sobą wiele wyzwań, ale i dużo satysfakcji. Takie podejście do zawodu z pewnością pozytywnie wpływa na wizerunek kierowcy.

[/dt_quote]

 

Podsumowując. Problem niedoboru kierowców narasta, chcąc zachować ciągłość łańcucha dostaw trzeba podjąć odpowiednie kroki mające na celu zwiększenie atrakcyjności zawodu. Należy dobrze poznać oczekiwania kierowców, a także przeanalizować potrzeby nadchodzącego pokolenia. Ten zawód wciąż ma wiele do zaoferowania, tak jak każde zajęcie ma swoje plusy i minusy, ważne aby nie popaść w siatkę negatywów, ale dobrze zbalansować plusy z minusami. Może okaże się, że mimo wszystko plusów jest więcej…?