Inteligentne tachografy 2 generacji nie rejestrują wszystkich danych
Największe stowarzyszenie przewoźników w Czechach, otrzymało zgłoszenia od kierowców ciężarówek, którzy zostali ukarani mandatami przy przekraczaniu granicy z powodu braku danych. Chodzi o nowe cyfrowe tachografy 2 generacji.
Od 21 sierpnia 2023 roku nowe inteligentne tachografy 2 generacji będą obowiązkowe we wszystkich nowo zarejestrowanych pojazdach użytkowych o masie powyżej 3,5 tony. Nowe tachografy te posiadają nowości funkcjonalne, które mają na celu lepszą ochronę przed manipulacjami, umożliwienie efektywniejszych kontroli oraz lepsze monitorowanie przewozów kabotażowych i wysyłki pracowników. Nowości te wpływają na sposób działania tachografów. Operatorzy udostępniają instrukcje, a nieprzestrzeganie ich może prowadzić do problemów z rejestrowaniem krajów przy przekraczaniu granicy.
Uważaj na karty dla nowych tachografów
– ostrzega czeskie stowarzyszenie przewoźników Česmad Bohemia
Według informacji przekazanych przez stowarzyszenie, nowe tachografy GEN2/V2 wymagają odpowiedniej karty V2, aby działać prawidłowo i rejestrować m.in. przekroczenia granic. W celu sprawdzenia, czy kierowca posiada kartę V2, należy sprawdzić numer 004 pod znakiem e8 (dotyczy to kart czeskich, inne kraje mogą posiadać inne oznaczenia). Obecnie trwają rozmowy z Komisją Europejską w sprawie postępowania kierowców na granicy w przypadku posiadania nowego tachografu i “starej” karty – informuje stowarzyszenie przewoźników. Oto niektóre komentarze kierowców w odpowiedzi na ostrzeżenie stowarzyszenia:
Rozmawiałem z kilkoma kierowcami, którzy dostali mandaty, ponieważ nowy tachograf nie rejestrował krajów, do których wjeżdżali. Powiedziano mi, że najlepiej jest wydrukować dane przy przekraczaniu granicy i sprawdzić, czy tachograf zarejestrował kraj
– pisze kierowca w komentarzu pod postem stowarzyszenia przewoźników na Facebooku.
Nadal konieczne jest ręczne wprowadzanie kraju
Należy przestrzegać poniższych instrukcji, aby spełnić obowiązki prawne i uniknąć mandatów. Inteligentny tachograf 2 generacji różni się od poprzednika. System nawigacji satelitarnej Galileo (GNSS), który był już dostępny w inteligentnym tachografie wersji 1, został rozszerzony o nowy sygnał bezpieczeństwa – tzw. OSMNA (Open Service Navigation Message Authentication). Ma to automatycznie zapamiętywać pozycję pojazdu przy przekraczaniu granicy, co ma poprawić dokumentowanie przewozów kabotażowych oraz delegowanie pracowników oraz utrudnić manipulacje. Jednak ta nowa funkcja prawdopodobnie nie będzie dostępna od dnia 21 sierpnia 2023 roku, lecz zostanie wprowadzona poprzez aktualizację, której dokładny termin nie jest obecnie znany. Dlatego nadal konieczne będzie ręczne wprowadzanie kraju na tachografie. Wprowadzanie lokalizacji na początku i końcu dnia pracy pozostaje niezmienione i nadal pozostaje zadaniem kierowcy (wspomagane przez aktualną propozycję lokalizacji od tachografu).
Zadbaj o aktualizację sprzętu do odczytu danych na czas
Bardzo ważne jest, aby tachografy 2 generacji nie mogły być odczytywane przy użyciu istniejących kluczy do pobierania danych lub sprzętu do zdalnego odczytu. Aby obsługiwać dane z inteligentnych tachografów, konieczna jest aktualizacja, która w większości przypadków jest płatna lub nawet wymaga zakupu nowego sprzętu
– informuje dostawca oprogramowania Dako.
Czytaj także: Wzrost liczby rejestracji ciężarówek w Polsce, a inteligentne tachografy