Inteligentne tachografy 2 generacji nie rejestrują wszystkich danych
Praca w Niemczech dla Fachowców!
   
Strona główna » Strefa wiedzy » Inteligentne tachografy 2 generacji nie rejestrują wszystkich danych

Inteligentne tachografy 2 generacji nie rejestrują wszystkich danych

Inteligentne tachografy 2 generacji nie rejestrują wszystkich danych

15.09.2023

Inteligentne tachografy 2 generacji nie rejestrują wszystkich danych

Największe stowarzyszenie przewoźników w Czechach, otrzymało zgłoszenia od kierowców ciężarówek, którzy zostali ukarani mandatami przy przekraczaniu granicy z powodu braku danych. Chodzi o nowe cyfrowe tachografy 2 generacji.

Od 21 sierpnia 2023 roku nowe inteligentne tachografy 2 generacji będą obowiązkowe we wszystkich nowo zarejestrowanych pojazdach użytkowych o masie powyżej 3,5 tony. Nowe tachografy te posiadają nowości funkcjonalne, które mają na celu lepszą ochronę przed manipulacjami, umożliwienie efektywniejszych kontroli oraz lepsze monitorowanie przewozów kabotażowych i wysyłki pracowników. Nowości te wpływają na sposób działania tachografów. Operatorzy udostępniają instrukcje, a nieprzestrzeganie ich może prowadzić do problemów z rejestrowaniem krajów przy przekraczaniu granicy.

Uważaj na karty dla nowych tachografów

– ostrzega czeskie stowarzyszenie przewoźników Česmad Bohemia

Według informacji przekazanych przez stowarzyszenie, nowe tachografy GEN2/V2 wymagają odpowiedniej karty V2, aby działać prawidłowo i rejestrować m.in. przekroczenia granic. W celu sprawdzenia, czy kierowca posiada kartę V2, należy sprawdzić numer 004 pod znakiem e8 (dotyczy to kart czeskich, inne kraje mogą posiadać inne oznaczenia). Obecnie trwają rozmowy z Komisją Europejską w sprawie postępowania kierowców na granicy w przypadku posiadania nowego tachografu i “starej” karty – informuje stowarzyszenie przewoźników. Oto niektóre komentarze kierowców w odpowiedzi na ostrzeżenie stowarzyszenia:

Rozmawiałem z kilkoma kierowcami, którzy dostali mandaty, ponieważ nowy tachograf nie rejestrował krajów, do których wjeżdżali. Powiedziano mi, że najlepiej jest wydrukować dane przy przekraczaniu granicy i sprawdzić, czy tachograf zarejestrował kraj

– pisze kierowca w komentarzu pod postem stowarzyszenia przewoźników na Facebooku.

Nadal konieczne jest ręczne wprowadzanie kraju

Należy przestrzegać poniższych instrukcji, aby spełnić obowiązki prawne i uniknąć mandatów. Inteligentny tachograf 2 generacji różni się od poprzednika. System nawigacji satelitarnej Galileo (GNSS), który był już dostępny w inteligentnym tachografie wersji 1, został rozszerzony o nowy sygnał bezpieczeństwa – tzw. OSMNA (Open Service Navigation Message Authentication). Ma to automatycznie zapamiętywać pozycję pojazdu przy przekraczaniu granicy, co ma poprawić dokumentowanie przewozów kabotażowych oraz delegowanie pracowników oraz utrudnić manipulacje. Jednak ta nowa funkcja prawdopodobnie nie będzie dostępna od dnia 21 sierpnia 2023 roku, lecz zostanie wprowadzona poprzez aktualizację, której dokładny termin nie jest obecnie znany. Dlatego nadal konieczne będzie ręczne wprowadzanie kraju na tachografie. Wprowadzanie lokalizacji na początku i końcu dnia pracy pozostaje niezmienione i nadal pozostaje zadaniem kierowcy (wspomagane przez aktualną propozycję lokalizacji od tachografu).

Zadbaj o aktualizację sprzętu do odczytu danych na czas

Bardzo ważne jest, aby tachografy 2 generacji nie mogły być odczytywane przy użyciu istniejących kluczy do pobierania danych lub sprzętu do zdalnego odczytu. Aby obsługiwać dane z inteligentnych tachografów, konieczna jest aktualizacja, która w większości przypadków jest płatna lub nawet wymaga zakupu nowego sprzętu

– informuje dostawca oprogramowania Dako.

 

Czytaj także: Wzrost liczby rejestracji ciężarówek w Polsce, a inteligentne tachografy

Czas pracy kierowcy zawodowego

Czas prowadzenia pojazdu, a czas odpoczynku

Czas prowadzenia pojazdu i okresy odpoczynku Czas prowadzenia pojazdu i okresy odpoczynku to istotne aspekty pracy kierowcy zawodowego. Określają one, ile czasu kierowca może spędzić za kierownicą pojazdu oraz jak Czytaj więcej…

Ile można zarobić na budowie w Niemczech

Budowlanka w Niemczech – ile można zarobić w pracy na budowie?

Praca w Niemczech dla pracowników budowlanki to coraz częstszy wybór dla wielu fachowców z różnych krajów. Niemiecki rynek budowlany jest jednym z największych i najbardziej dynamicznych w Europie, co przyciąga Czytaj więcej…

HDS - ciężarówka z dźwigiem hydraulicznym

To to jest HDS i do czego służy?

HDS (hydrauliczny dźwig samochodowy) – to montowany na samochodzie ciężarowym żuraw przeładunkowy. Ciężarówki typu HDS zyskały bardzo szybko popularność w usługach transportowych szczególnie w branży budowlanej. Osadzenie dźwigu na samochodzie Czytaj więcej…

Oznakowanie pojazdów przewożących materiały niebezpieczne ADR

Zaświadczenie ADR do kierowania ciężarówką przewożącą substancje niebezpieczne

Zaświadczenie ADR (Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route) jest dokumentem potwierdzającym, że kierowca posiada odpowiednie kwalifikacje i wiedzę…

Jak zostać kierowcą zawodowym?

Jak zostać kierowcą zawodowym? Jak zdobyć prawo jazdy na tira?

Jak zostać kierowcą zawodowym? Jak zdobyć prawo jazdy na tira? Przewóz towarów należy do jednego z najważniejszych elementów gospodarki, tak więc praca w tym sektorze należy do wyjątkowych doświadczeń. Jest Czytaj więcej…

Uprawnienia, szkolenia dla kierowców CE

Uprawnienia dla kierowców C+E. Sprawdź, co zrobić, aby lepiej zarabiać jako kierowca zawodowy!

Zapotrzebowanie na kierowców zawodowych nie maleje, a wręcz z każdym miesiącem rośnie – można przyjąć, że to obecnie profesja deficytowa. Pracę w tym zawodzie znajdziesz bez problemu za granicą, jak Czytaj więcej…