Czas pracy kierowcy – jak liczyć go w 2019 roku? – ASMO-Solutions – agencja praca Niemcy – praca kierowcy CE i fachowcy
Praca w Niemczech dla Fachowców!
        |     LOGOWANIE     |     REJESTRACJA

TRANSPORT I LOGISTYKA

Czas pracy kierowcy – jak liczyć go w 2019 roku?

22.08.2019

Wiele firm transportowych działających na rynku, mimo sporego doświadczenia, dalej ma sporo problemów z rozliczaniem czasu pracy kierowców. Przepisy w tej kwestii wyznaczają unijne dyrektywy, które jasno precyzują, ile kierowca może spędzić godzin ‘za kółkiem’, a ile powinien odpoczywać. Przekraczanie tych przedziałów to, nie tylko zagrożenie otrzymania ogromnej kary finansowej, ale również realne zagrożenie dla innych uczestników ruchu. 

Dzienny czas prowadzenia pojazdu

Kwestie związane z określeniem czasu pracy kierowcy zostały przedstawione w rozporządzeniu nr 561/2006 z dnia 15 marca 2006 r. Mimo, że od wielu lat zachodzą w tej kwestii niewielkie zmiany, to cały czas wiele firm transportowych ma z tym problem, czym naraża się na poważne kary finansowe.

Według wyżej wymienionego rozporządzenia, maksymalny czas, który kierowca może spędzić za kierownicą każdego dnia wynosi 9 godzin. Czas ten musi być podzielony na minimum dwie części, które trwają po 4,5 godziny – to maksymalny jednorazowy czas, w którym kierowca może wykonywać swoją pracę. Dwa takie bloki pracy muszą być podzielone przez przerwę, która trwa 45 minut. 

 

W praktyce wygląda to tak: 4,5 godziny jazdy – 45 minut przerwy – 4,5 godziny jazdy (łącznie 9 godzin jazdy).

Czas pracy kierowcy w ciągu dnia może zostać wydłużony do 10 godzin. Taka sytuacja ma prawo mieć miejsce dwa razy w tygodniu, gdzie tydzień definiowany jest jako czas od poniedziałku od godziny 00:00 do niedzieli do godziny 23:59. 

Tygodniowy czas prowadzenia samochodu

Unijne rozporządzenia zakładają, że zawodowy kierowca może w ciągu jednego tygodnia pracować maksymalnie 56 godzin – 4 dni po 9 godzin oraz 2 dni po 10 godzin. Jeżeli kierowca wykonuje swoją pracę dwa tygodnie pod rząd to maksymalny czas pracy wynosi 90 godzin. Jeżeli więc w pierwszym tygodniu spędził on 56 godzin za kółkiem, to w kolejnym może jedynie przez 34 godziny wykonywać swoją pracę.

czas pracy kierowcy

Odpoczynek dobowy – kiedy jest potrzebny?

Po 24 godzinach pracy kierowcy przysługuje 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Kierowca może wykorzystać je jednorazowo lub skorzystać z alternatywnego rozwiązania. W tym drugim wariancie zobowiązany jest on wypoczywać nieprzerwanie przez 3 godziny, a następnie musi mieć 9-godzinną przerwę. Z takiego rozwiązania może skorzystać maksymalnie 3 razy pomiędzy dwoma tygodniowymi okresami regeneracji. 

Odpoczynek tygodniowy – jak go wyliczyć?

Po sześciu, 24-godzinnych, cyklach kierowca ma prawo do skorzystania z tygodniowego odpoczynku. Wynosi on minimum 45 godzin, w których może on swobodnie dysponować czasem. W ciągu dwóch następnych tygodni odpoczynku, drugi czas może być skrócony do co najmniej 24 godzin. Niewykorzystaną przerwę trzeba jednak nadrobić odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia.

 

Przestrzeganie odpowiedniego czasu pracy i przerw kierowcy może uchronić firmę przed sporymi karami, które im grożą. Dodatkowo, zmęczony i zapracowany kierowca może być zagrożeniem w ruchu drogowym, dlatego warto zwrócić na to uwagę.